SYARAT NIKAH JANGAN DI CERAI

SYARAT NIKAH JANGAN DI CERAI

Asy Syaikh Abdul Aziz bin Abdillah bin Baz rahimahullah

Pertanyaan: Sebelum akad nikah, seorang wanita memberikan syarat kepada lelaki yang meminangnya supaya tidak menceraikannya dan sang (calon) suami pun menerima syarat tersebut. Maka benarkah syarat ini ataukah tidak? Dan apakah si wanita berhak mempersyaratkan supaya bubarnya akad nikah (cerai) berada di tangannya?

Jawaban:

Syarat ini tidaklah benar. Sang suami memiliki hak untuk menceraikannya, kapan saja ia mau. Tidak boleh syarat cerai ada di tangan isteri. Yang benar tidak boleh syarat talak (cerai) berada di tangan isteri (calon isteri) dan tidak ada syarat bahwa dia tidak boleh menceraikannya. Yakni terkadang datang perkara-perkara yang mengharuskan untuk menceraikannya, dan bila dipersyaratkan untuk tidak menceraikannya, maka ia berhak menceraikannya. Ya, bila kebutuhan menuntut untuk menceraikannya. Karena syarat tersebut tidaklah benar.

Sumber: http://tiny.cc/binbaz

Alih bahasa : Syabab Forum Salafy

———–
س : امرأة اشترطت قبل عقد الزواج على الخاطب أن لا يطلقها، وقبل الزوج هذا الشرط، فهل هذا الشرط
صحيح أم لا؟ وهل يحق للمرأة أن تشترط أن يكون حل عقدة النكاح بيدها؟
——————————
ج: هذا الشرط ليس بصحيح، له أن يطلقها متى شاء، ولا يجوز شرط الطلاق بيدها، الصواب لا يجوز شرط الطلاق بيدها، ولا شرط أنه لا يطلقها، يعني قد تأتي أمور توجب الطلاق، وإذا شرط أن لا يطلقها، فله أن يطلقها، نعم إذا دعت الحاجة إلى طلاقها؛ لأن الشرط غير صحيح.

© 1438 / 2017 Forum Salafy Indonesia. All Rights Reserved.