Apakah Berdosa Seorang Wanita Mengenakan Pakaian yang Menyingkap Betis atau Lengan Dihadapan Wanita Lain?

APAKAH BERDOSA SEORANG WANITA MENGENAKAN PAKAIAN YANG MENYINGKAP BETIS ATAU LENGAN DI HADAPAN WANITA LAIN?

Asy Syaikh Shalih Fauzan bin Abdillah al Fauzan حفظه الله

Pertanyaan: Apakah berdosa jika seorang wanita mengenakan pakaian yang menyingkap betis dan lengannya di hadapan wanita lain?

Jawaban:

Iya, dia berdosa. Tidak halal baginya untuk dia menyingkap sesuatu dari tubuhnya di hadapan wanita lain kecuali apa yang boleh dia singkap di hadapan bapaknya, saudara-saudaranya dan mahramnya. Dikarenakan Allah menyebutkan (dalam Al-qur’an) wanita-wanita bersamaan dengan mahram yang lain.

“Dan jangan mereka menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka atau bapak mereka atau bapak dari suami mereka”. Sampai firman-Nya : “Atau kepada wanita-wanita”

Perhiasan dalam ayat yang dimaksud adalah wajah. Jadi, apa yang boleh dia singkap di hadapan mahramnya yang laki-laki, maka boleh juga dia singkap di hadapan wanita lain, dan apa yang tidak boleh dia singkap di hadapan mahram laki-laki, maka tidak boleh juga dia singkap di hadapan wanita lain.

Alih bahasa : Syabab Forum Salafy

Sumber: http://www.alfawzan.af.org.sa/node/3690

Download
Judul: APAKAH BERDOSA SEORANG WANITA MENGENAKAN PAKAIAN YANG MENYINGKAP BETIS ATAU LENGAN DI HADAPAN WANITA LAIN? Pembicara: Asy Syaikh Shalih Fauzan bin Abdillah al Fauzan حفظه الله Tanggal: 26 Rajab 1436
© 1439 / 2017 Forum Salafy Indonesia. All Rights Reserved.